Saturday 28 April 2018

BEZA SHAKLEE DENGAN MLM HARAM

Hai, assalamualaikum. Bila sebut MLM, ramai yang fikir negatif. sebelum pergi lebih lanjut, mari kita tengok apakah maksud MLM. MLM adalah ringkasan daripada perkaan Multi-Level Marketing. MLM merupakan salah satu daripada cabang pemasaran perniagaan. Sesuai dengan namanya, ia mempunyai rangkaian atau kumpulan dan ahli
yang lebih dikenali dengan 'upline' dan 'downline'.

Dalam sistem MLM ni, kita sebenarnya memasarkan produk. Sistem MLM sebenarnya tidak salah, tapi yang menjadi masalah adalah apabila orang atau syarikat yang membuat ni MLM telah memanipulasikan sistem sehingga ada yang ditindas dan menyebabkan ianya menjadi haram. Shaklee juga merupakan salah satu daripada syarikat yang mengamalkan MLM. Jom kita tengok apakah beza Shaklee dengan MLM lain.

Beza Shaklee dengan MLM Haram

1. Menawarkan Produk yang mudah dijual

Shaklee mempunyai produk yang mudah dan dijual serta mampu dibeli oleh pelanggan, berbanding MLM haram yang hanya mempunyai beberapa produk. Untung yang dapat adalah hasil daripada jualan runcit dan membina kumpulan serta bonus daripada Shaklee.

2. Modal yang Rendah

Shaklee tidak sama dengan MLM haram yang kebanyakannya memerlukan yuran yang tinggi untuk memulakan perniagaan. Modal yang diperlukan untuk menyertai Shaklee hanyalah RM68.90 dan RM10.60 (harga ni semasa GST sedang dilaksanakan) untuk penghantaran. Modal tersebut adalah untuk bahan perniagaan (starter kit) sebagai sokongan untuk memulakan perniagaan kepada ahli.

Tak Perlu Simpan Stok

Selain itu, dalam Shaklee juga pengedar juga tidak perlu membeli dan menyimpan sebarang stok berbanding MLM haram yang memerlukan ahli menyimpan stok dan memyebabkan sesetengah ahli perlu berhutang untuk membeli stok berkenaan. Dengan Shaklee, pengedar atau ahli boleh order melalui online, dan Shaklee akan menguruskan segala urusan penghantaran.

3. Tiada Istilah Downline Mengkayakan Upline


  • Ya, dalam Shaklee, tiada istilah downline mengkayakan upline. Seperti nombor 1, keuntungan adalah hasil  daripda jualan. Downline boleh bergerak lebih laju daripada upline. Dalam Shaklee, ada downline yang mempunyai pendapatan lebih banyak daripada upline kerana upline tersebut kurang jualan.

4. Mempunyai Polisi Pemulangan

Shaklee membenarkan ahli membuat pulangan barang atau stok dengan syarat ahli tersebut 'resign' atau menarik diri daripada menjadi ahli Shaklee.

5. Syarikat Merupakan Ahli DSAM (Direct Sellers of Association Malaysia)

Shaklee merupakan ahli DSAM, di mana setiap ahli DSAM mesti mematuhi etika yang ditetapkan seperti etika menghubungi pengguna dan pengedar. Oleh itu, jual beli adalah terjamin daripada sebarang penyelewengan dan penindasan terhadap pelanggan mahupun pengedar.


Selain itu, produk Shaklee juga terjamin berkualiti kerana setiap produk yang dikeluarkan bukan sahaja mempunyai kelulusan KKM (Kementerian Kesihatan Malaysia), malahan mempunyai 'landmark sttudy'. 'Landmark Study' merupakjan kajian yang dibuat oleh beratus-ratuis saintis dunia dan mempunyai kertas kajian (research paper) yang boleh dirujuk di http://healthresource.shaklee.com/

Sekiranya anda berminat untuk menyertai perniagaan yang memerlukan modal rendah dan patuh syariah, jangan segan-segan untuk hubungi Eyda di http://www.wasap.my/60148498085

2 comments:

Terima kasih atas komen yang membina ye.